A mesterséges intelligencia rövid története
1943
McCullock és Pitts közzétesz egy tanulmányt “A Logical Calculus of Ideas Immanent in Nervous Activity” címmel, amely lefekteti a neurális hálózatok (neural networks) alapjait.
1950
Turing közzéteszi a “Computing Machinery and Intelligence” című művét, amelyben javasolja a Turing-tesztet (Turing Test) a gép intelligenciájának mérésére. A Turing-tesztben egy emberi értékelő természetes nyelvi beszélgetésben vesz részt egy géppel és egy emberrel, hogy meghatározza, a gép képes-e emberi intelligencia kimutatására.
1951
Marvin Minsky és Dean Edmonds megépítik az SNARC-t, az első neurális hálózat számítógépet.
1956
A Dartmouth konferencia, amelyet John McCarthy, Marvin Minsky, Nathaniel Rochester és Claude Shannon szervezett, az AI (Artificial Intelligence) tudományterület születésének számít.
1957
Rosenblatt kifejleszti a Perceptront, az első mesterséges neurális hálózatot, amely képes tanulni.
1965
Joseph Weizenbaum kifejleszti az ELIZA-t, egy természetes nyelvi feldolgozó programot (natural language processing program), amely szimulálja a beszélgetést.
1967
Newell és Simon kifejlesztik az Általános Problémamegoldót (General Problem Solver, GPS), az egyik első AI programot, amely emberihez hasonló problémamegoldást mutat.
1974
Az első AI tél (AI winter) kezdete, amelyet a finanszírozás és az AI kutatás iránti érdeklődés csökkenése jellemez, mivel a korábbi elvárások irreálisak voltak és a haladás korlátozott.
1980
A szakértői rendszerek (expert systems) népszerűvé válnak, és a vállalatok pénzügyi előrejelzésekhez és orvosi diagnózisokhoz használják őket.
1986
Hinton, Rumelhart és Williams közzéteszik a “Learning Representations by Back-Propagating Errors” című művüket, amely lehetővé teszi sokkal mélyebb neurális hálózatok (neural networks) képzését.
1997
Az IBM Deep Blue legyőzi a sakkvilágbajnok Garry Kasparovot, ez az első alkalom, hogy egy számítógép legyőz egy világelső játékost egy összetett játékban.
2002
Az iRobot bemutatja a Roomba-t, az első tömeggyártott háztartási robot porszívót, amely AI-alapú navigációs rendszert használ.
2011
Az IBM Watson legyőz két korábbi Jeopardy! bajnokot.
2012
A DeepMind AI startup kifejleszt egy mély neurális hálózatot (deep neural network), amely képes felismerni macskákat a YouTube videókban.
2014
A Facebook létrehozza a DeepFace-t, egy arcfelismerő rendszert (facial recognition system), amely képes közel emberi pontossággal felismerni az arcokat.
2015
A DeepMind által fejlesztett AlphaGo legyőzi a világ legjobb Go játékosát, Lee Sedolt.
2017
A Google AlphaZero legyőzi a világ legjobb sakk és shogi motorjait egy sorozat mérkőzésen.
2020
Az OpenAI kiadja a GPT-3-at, amely jelentős áttörést jelent a természetes nyelvi feldolgozásban (natural language processing).
2021
A DeepMind AlphaFold2 megoldja a fehérjehajtogatási problémát (protein-folding problem), ami új gyógyszerfelfedezések és orvosi áttörések előtt nyit utat.
2022
A Google elbocsátja Blake Lemoine mérnököt, miután az azt állította, hogy a Google Párbeszéd Alkalmazások Nyelvi Modellje (Language Model for Dialogue Applications, LaMDA) érzővé vált.
2023
Művészek csoportos pert indítanak a Stability AI, DeviantArt és MidJourney ellen, mivel a Stable Diffusion-t használták milliónyi művész szerzői jogvédett műveinek átdolgozására.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.